Noord-Bali

5 juli 2016 - Kuta, Indonesië

We zijn inmiddels in Lombok. We hebben volle dagen gehad. Weinig tijd om ons reisblog te updaten. Maar we gaan het nu inhalen. De wifi is stukken slechter. We loggen steeds opnieuw in en twee seconde later liggen we er weer uit. Dus ik hoop dat dit wel gaat lukken. Foto's uploaden zal ook wel een lastig verhaal worden, maar we gaan het proberen.
De excursie van dinsdag 5 juli was een cadeautje van het jarige Fox. Altijd leuk! We zijn om 8:00u opgehaald en moesten voor de verandering eerst naar het kantoor van Panorama. De excursie was met meerdere toeristen, jaja wonderlijk. Het werden er uiteindelijk 7 met ons erbij. We hadden een leuke gids, die ietsjes meer vertelde over het eiland Bali. Ze vertellen hier wel het een en het ander over de omgeving die we zien, maar niet echt diepgang over de bevolking, de religie of bijvoorbeeld het schoolsysteem van Bali. Dat missen we wel een beetje. Gelukkig hebben we zelf een boek gekocht waar we de achtergronden in lezen.
Om 9:00u konden we gaan, op richting het noorden van Bali. We hebben een hele mooie route gereden, via allerlei binnenwegen en extra mooie plekjes. De gids van deze dag doet normaal veel natuurlijke reizen door Indonesië en weet daardoor de mooiste natuurplekjes. Net iets voor ons. Zo zijn we ook naar de hoogste waterval van Bali gegaan, Borboran Yeh Mempeh. Hoorde eigelijk niet bij de excursie, maar de gids vond niet dat we er voorbij konden rijden. En gelijk had hij. Het lag middenin de jungle. Een korte wandeling bracht ons bij de waterval. We hadden alle tijd om foto's te maken en rond te kijken. We hebben een bruine aap gezien (helaas geen foto), welke aap precies wist zelfs de gids niet.
De gids wist ons langs de mooiste sawa's te brengen en bij een van de rijstvelden stapten we uit en liepen door het rijstveld. We eindigden bij een lokaal restaurantje voor een kopje koffie of thee. Het was een prachtige plek. Na nog wat toeren langs mooie plekken en vergezichten kwamen in het noorden van Bali aan, Lovina. We hadden daar een buffetlunch en even de tijd om over het zwarte strand te lopen. Na de lunch, 15:00u reden we naar het Bratan meer. In de meer ligt Pura Ulun Danu. Een tempel als eerbetoon aan Dewi Danu, de godin van het meer. Het is een mooie plek. Een groot meer, omgeven door beboste bergen. Het was er erg druk, veel Balinezen gaan nu ze zelf ook op vakantie en gaan naar deze plek om te eren en vakantie te vieren.
Na het bezoek aan de tempel reden we nog even langs een lokale fruitmarkt in Bedugul. We hebben de lokale bevolking gespekt door een aantal souveniers te kopen en wat lokaal etenswaar, speciale kroepoek en noten. Het was inmiddels 18:15u en de zon ging langzaam onder. Tijd om naar het zuiden van Bali te rijden. Rond 20:00u waren we terug in het hotel. Na een kleine opfrissing zijn we naar het centrum van Kuta gelopen. We hebben daar we heerlijk gegeten en gedronken in een plaatselijk restaurantje. En zo was deze lange, maar vooral leuke dag weer voorbij.

1. Ralf:
    9 juli 2016
    Prachtig verhaal weer van een prachtige dag op Bali!!!
    Wat zien jullie toch ongelofelijk veel zeg, wowwww!!!

Groetjes, Ralf
  2. Nickyenhugo:
    10 juli 2016
    Weer druk geweest met alle verhalen typen zie ik. Leuk dat de gids extra dingen deed. Dat is wel gaaf een waterval.