Noord Lombok

10 juli 2016 - Lombok, Indonesië

Weer lekker uit kunnen slapen. Om 9:00uur stond dezelfde gids weer voor het hotel wel met een andere chauffeur. Vandaag stond de tocht naar de watervallen op het program. Er stond ons een autorit van 2u te wachten richting het dorp, Senaru. Hier ligt de toegangspoort naar het Nationaal Park Rinjani, een natuurreservaat rond de vulkaan Gunung Rinjani. De Rinjani lag met zijn 3726m volledig in de wolken. Helaas niets van kunnen zien. De rit van 2u liep langs de noordkust van Lombok en had prachtige vergezichten en baaien. We zijn een keer gestopt om foto's te maken. Na anderhalf uur schoten we het binnenland in en kwamen we in een half uur in het dorp aan. We waren niet de enigste. De vakantievierders hier op Lombok hadden de plek ook gevonden helaas. Met een plaatselijke gids gingen we op pad naar de eerste waterval. Deze waterval, Sendang Gile-waterval, stort langs een steile rotswand naar beneden. We hebben een kleine fotoshoot gehad met de gids als fotograaf. Hij heeft meerdere keren als persoonlijke fotograaf gewerkt voor ons, werkte goed joh. Hij heeft zelfs gefilmd, alleen met de camera op zijn kant.
Na de eerste waterval liepen we naar de tweede waterval. Het bereiken van de eerste waterval was met een lange trap op en af gegaan, maar nu moesten we over hoge bruggen, meerdere malen door de rivier ( boven kniehoogte), over boomstronken en rotsen. Heel avontuurlijk. Door het ijskoude rivierwater lopen was heerlijk in de warmte zo midden in het tropisch regenwoud. Wat een geweldige tocht om bij de waterval te komen. Dit maakte de mislukte jungletrekking helemaal goed. Na ongeveer een half uur klimmen en klauteren kwamen we bij de tweede bredere waterval, Tiu Kelep-waterval. Voor goede foto's moest hier nog extra geklauterd worden. Maar we hebben de foto, gemaakt door onze persoonlijke fotograaf natuurlijk.
Na een half uurtje moesten we echt wel weer terug. Alles bij elkaar zijn we 2,5u onderweg geweest. Terug op de parkeerplaats stond onze andere gids alweer paraat. We konden even bekijken of we wilden eten in het restaurant van de parkeerplaats. Gelukkig er was ook een keer een mogelijkheid tot een tosti zagen we op de menukaart. Maar, helaas, bij het bestellen hadden ze alleen rijst. Dan laat maar weer. We hebben alleen onze broodnodige vocht gepakt en zijn voor onderweg een winkeltje ingeschoten voor een zak chips. Zoutgehalte weer omhoog krijgen na zo'n zweet wandeling.
De tocht terug naar het hotel liep via de pusuk-pas. Een bochtige weg van noord Lombok tot aan de hoofdstad Mataram. Onderweg kwamen weer talloze makaken tegen langs de kant van de weg. Op het hoogtepunt van de pas stopten we even voor een Kodak moment. Natuurlijk ontbraken daar de apen ook niet.
Om 16:11u waren we terug bij het resort. De gids is erg gefocust op de tijd vandaar dat ik het zo goed weet. Mooie tijd, konden we nog lekker een frisse duik in het zwembad nemen. In de avond zijn we weer gaan eten in Senggigi.

1. Ralf:
    12 juli 2016
    Mooi dag geweest zeg, met die prachtige watervallen!!!

Groetjes, Ralf
  2. Nickyenhugo:
    13 juli 2016
    Dat is wel gaaf, klimmen en klauteren rn doir riviertjes. Fijn dan als de gids de tijd steeds zegt. Hihi.